Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Mikael Johansson - 14 februari 2012 16:31

Jag skulle nog istället för att säga att hockeyn i Sverige må bra säga att Sverige har jäkligt bra hockeyspelare men det är tufft för många klubbar.


I veckan som gick så vann Tre Konor, Tre Kronor (Team 19), Tre Kronor (Team 18), Tre Kronor (Team 17), damkronorna sina turneringar under uppehållet och Tre Kronor (Team 16) förlorade enbart mot Ryssarna och det är ju fantastiskt och jag undrar om det hänt innan men hur mår klubbarna?


Elitserieklubbarna mår nog överlag OK och det är ju stora företag som alla omsätter över 100 miljoner men sen blir det tufft. Många allsvenska lag lever över sina tillgångar och ofta är det en huvudsponsor som går in och rädda upp säsongen men när inte intresset är på topp som i Borås och Sundsvall så blir det tuffare och till slut kommer det inte hålla.


Jag undrar tex varför Borås skulle räddas på ett konstigt sätt förra året när det nu visar sig att Boråspubliken inte är intresserade av sitt lag, man har just nu ett publiksnitt på 950 personer på sina hemmamatcher och med det hade man legat 8:a i allettan södra och enbart haft Vimmerby efter sig. Jag är övertygad om att Borås kommer att behöva genomföra ett stålbad ala Skövde IK och man måste ifrågasätta hur Svenska Ishockeyförbundet hanterat detta. 


Bland div 1 klubbarna så känns det som att många klubbar går All In, jag pratade med en hockeyprofil i Nybro att de hade inte något val, det gällde att satsa annars så försvann allt och vi får väl se hur den resan slutar efter de kostnadsreduceringar man genomfört efter jul. Utan att jag har så mycket kunskap om Vita Hästens ekonomi så får man ju signaler om att det är tufft och det gäller nog att man tar sig till kvalserien för att få det att gå runt. KHK då? Jag tror nog att KHK kommer göra ett hyfsat resultat men om man slutat efter Allettan så hade det nog bara snurrat runt men det finns ett bra eget kapital i klubben så man har ju en eller två frirundor och kan fortsätta sin satsning mot eliten.


Jag tror dock att det är många klubbar som måste ställa sig frågan hur man skall bedriva verksamheten och med vilka mål för trots att det finns många bra spelare därute så är ju frågan om man skall kunna leva på sin hockey på tredje nivån i seriesystemet men det kanske finns många Rune Andersson därute som nu gick in och täckte upp Trelleborgs FF (Fotboll) förlust på 9 miljoner kronor på en säsong, va vet jag :)


Vi Hörs


Mikael Johansson


P.s Bra länk : http://www.swehockey.se/Startsidesnyheter/2012/Februari2012/Stralandeframgangarforvarasvenskahockeylandslag/

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Vilket lag tror du åker ur Hockey Allsvenskan säsongen 2012/2013
 Tingsryd AIF
 TAIF
 Tengsry

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards