Alla inlägg under februari 2012

Av Mikael Johansson - 29 februari 2012 14:14

Då var det dags att kika lite på OIK inför Play Off mot Björklöven. Jag tror att detta kommer bli en ganska så jämn tillställning men med Olofström som vinnare mycket  beroende på att dom har spetsen i laget men det innebär också att Prez, Fournier och Fahlqvist måste leverera. Jag kikade på deras match i Nybban och det var skakigt många gånger men några gyllene minuter i andra perioden räddade upp allt och sedan var det inte något snack.


OIK är nog nöjda med sitt resultat i serietabellen i årets säsong men spelet har svajat lite fram och tillbaks så det är nu stjärnspelarna måste stiga fram och visa vad skåpet skall stå. Jag trodde att gapet efter Söderström och Jönsson skulle bli för stort för OIK men Simon Skoog har lyckats förvalta och sett till att klubben tagit nästa steg och det är bra jobbat.


Om jag skall nämna två nyckelspelare i OIK så säger jag Prez och Fahlqvist, Prez har visat att han alltid levererar och han är alltid sugen på att göra mål och jobbar stenhårt. Fahlqvist är väl lite mer ojämn med vad han levererar och det beror nog ganska mycket på att han inte har skridskoåkningen och fysiken med sig men spelsinnet är av yttersta klass. Många säger att Fahlqvist är en av de bättre spelarna i Div 1 som inte kan spela i allsvenskan och jag är nog beredd att hålla med. Tyvärr är vinnarskallen ingen träningsskalle men så är det han gör det väldigt bra i Div 1 ändå.


I morgon börjar det och det skall bli riktigt skoj att följa.


Ha det 


Mikael Johansson

Av Mikael Johansson - 28 februari 2012 19:24

Årsmötet för Lyckeby GOIF klubbades igenom av Conny Midenhag och församlingen köpte upplägget och tog styrelsens förslag om att slå sig ihop med KAIF och bilda en gemensam förening. Själv tror jag att detta är jäkligt bra men det finns självklart stora utmaningar i detta och det viktiga är nu att få med så många som möjligt i processen att skapa en ny förening och identitet.


Var det inga som tyckte det var dåligt då? Nja jag tror nog att det var en god uppslutning kring sammanslagningen men styrelsen kommer ha en härlig utmaning i namnfrågan, det fanns synpunkter om att Lyckeby måååååste va med men jag tror nog att det är viktigt att inte hasta iväg med detta utan jobba fram ett förslag som funkar för supporters, sponsorer, medlemmar och som kan skapa en ny identitet för fotbollen i Karlskrona.


Själv har jag representerat alla lag i Lyckeby GOIF från knatteliga till A-lag och då kan man ju ställa sig själv frågan om inte detta är för jäkligt? Svaret för mig är ganska enkelt  - om detta får fotbollen att utvecklas och att det ges bättre förutsättningar för de som är aktiva och lirar fotboll  i Karlskrona så går det före istället för att det finns en förening som heter Lyckeby GOIF.


Richard Nixon sa när han avgick som USA:s President att det finns inga slut utan bara början på något nytt och med den inställningen hoppas jag att det kommer finnas en ny fotbollsklubb i Karlskrona.


Ha det


Mikael Johansson


P.s Lövet var inte på plats och jag tror de skrämt bort han och sagt att det var inträde D.s   

Av Mikael Johansson - 28 februari 2012 11:20


I dessa Play Off tider är det väl roligt att kika lite på Blekinge lagen och vad de har för profiler och jag tänkte att jag börjar med KRIF Hockey. Att hitta motivation i detta laget är säkert inte svårt eftersom det är många yngre duktiga spelare som har höga hockeyambitioner i laget men att även se spelare som Brasar, Miettinen, Holm som är lite på den övre halvan åldersmässigt göra en sådan inspirerande insats imponerar måste jag säga.


Drivkrafterna förutom att vinna och utvecklas ligger nog även att man vill visa ”stora KHK” att man visst kan en hel del och det finns ju ett gäng ratade KHK spelare och ledare i KRIF som verkligen visat att man håller för ett topplag i div 1 och då tänker jag på Daniel Brasar, Arto Miettinen, Håkan Alm, Martin Findus Pettersson, Kluft och Laronsson de har alla fått beskedet att de inte får fortsatt förtroende i KHK men detta gänget har visat att man kan prestera på toppnivå i div 1, bra gjort.


Måste dock nämna två stycken spelare lite speciellt och den ene är poängkungen Daniel Brasar, jag såg honom senast mot Tranås och jag tror att det står 7-2 till KRIF när Daniel blir  utvisad för en hakning och han är precis skogstokig på domaren, han gormar, säger ”fina” ord och är precis okontaktbar, haha helt underbart, att han sedan även levererar 3 poäng i matchen visar bara att han är en poängkung av högsta rang i Div 1.


Den andre spelaren som jag vill nämna är Håkan Alm, han gör ett otroligt bra jobb i det tysta och viker aldrig ner sig och jag tycker att han även i år har blivit mycket bättre med pucken, Håkan måste sedan vara en av de allra bäst tränade hockeyspelaren i Div 1, det är som att se Ove Sundberg i en Arnold Scwarzenegger kropp.


Då var det dags för Daniel Brasar 1,2 och 3 listan


Daniel Brasar 1 – Självklart så placerar vi originalet på första plats och gör det för hans motivation och för sin poängproduktion, jag tror han gör sin bästa säsong i karriären. Hade han fått bort en stänk av bitterhet hade han varit kung i hela Blekingehockeyn, nu får han nöja sig med att vara kung i Ronneby kommun.


Daniel Brasar 2 – Andreas Nordfelt, han har samma passion och med lite mer publikfrieri så håller han Daniel Brasar klass.


Daniel Brasar 3 – Thomas Fahlqvist, hade han haft speeden som Brasar har i benen så hade han kommit upp i Brasar nivå, bitter? Nej då   


Sedan tror jag att Sportchefen Mikael Johansson i KRIF kommer vinna priset för årets Idrottsledare i Blekinge nästa år och det är nog enda chansen för Micke att få komma på galan (avd bortglömd)


Vad säger ni om KRIF:s nästa tränare heter Arto Miettinen? Jag säger spännande.


Ha det/Mikael Johansson

Av Mikael Johansson - 27 februari 2012 10:36

Nu är lottningen avgjord och skall man kommenterar de olika lagens lottning så har definitivt KRIF fått full utdelning och man kan inte se hur de skulle kunna missa kvalserien. Enköping och Nyköping känns absolut inte omöjliga och jag tror i och med detta att Kallinge kommer ta sig till kvalserien första året i Div 1 vilket så ifall vore en enorm prestation. Sportchefen Mikael Johansson med tränarparet Kluft/Laronsson måste nog tänka som så - "det går bra nu"  .


OIK då? Jo man möter ett Björklöven som säkert kommer ge OIK:arna en riktig match och därefter så skall vinnaren möta Arlanda vilket ju känns som en riktig vinstlott. Jag tror att OIK vinner detta men jag tror faktiskt på 3 matcher.


KHK kommer möta Östersund och här tror jag KHK är för starka däremot så skall vinnaren möta Vita Hästen vilket under serien har varit det klart bästa div 1 laget tycker jag, vi får hoppas på lite Kristianstad effekt där kanske.


Ja, ja nu är det igång i alla fall, må bästa lag vinna.


Ha det/Mikael Johansson 


  

Av Mikael Johansson - 25 februari 2012 22:42

Den har varit på gång länge och det har filats fram och tillbaka men nu släpper den gamle KHK målvakten Oskar Fransson sin första låt på youtube med bandet LEIF ELLER HUNDEN - det finns fler låtar att ta fram ur garderoben och det är riktigt bra. Oskar överraskar som sångare något grymt. Kika in på länken


http://www.youtube.com/watch?v=Xy7Jj0UhkG4


Skall bli skoj o höra resten....


Ha det


/Mikael Johansson

Av Mikael Johansson - 25 februari 2012 18:25

Kikade på KRIf mot Tranås idag och det var inget snack, KRIF hade lekstuga och vann enkelt med 8-2 utan att behöva sättas på prov. Jag såg faktiskt inte någon spelare i Trånas som skulle slå sig in i Klufts gäng utan man var bättre på alla platser. Roligt att se Boneck som har KRIF som sin moderklubb han har tagit några steg sen jag såg han sist.


Skall man berömma någon lite extra idag så lyfter jag fram Nordfeldt han gör ett riktigt bra jobb men man har många som är bra och gör sitt jobb.


Olofström vinner ju också idag vilket innebär att Blekingehockeyn står stark och har tre lag in i Play Off 2, det är styrkebesked det.


Nej nu drar det snart ihop sig för att kika på melodifestivalen och det blir första som jag ser i år, någon sa att det är bättre och gå ut o måla brevlådan så man få väl se då om man man skall måla eller kika.....


Jaja, i morgon blir det att kika på Kalmar HC o se den store lira det skall bli skoj.


Ha det


/Mikael Johansson

Av Mikael Johansson - 23 februari 2012 09:08

Det är en riktigt stor satsning som Tyresö FF gör när man värvar världsspelaren och Fotbolls Drottningen Marta. Marta som blivit vald till världens bästa spelare fem gånger kommer göra damallsvenskan mycket intressantare men inte nog med det inför säsongen 2012 har laget även förstärkts med spelare som Veronica Boquete, Caroline Seger, Lisa Dahlkvist och Linda Sembrant. Veronica Boquet senast vald till bäste spelare i Amerikanska ligan. Nu är det viktigt att övriga lag i Damallsvenskan tar vara på denna möjlighet för jag tror det kommer bli ett helt annat tryck i media nu när det finns ett superlag, måste säga att jag gillar när nån gör det där omöjliga och sticker ut hakan och vågar.


På tal om att ta vara på medias uppmärksamhet och föra sporten framåt jag tycker att Blekinge Fotbollsförbund försöker haka på Mjällbytåget så gått det går men vad gör Blekinge Hockeyförbund? Här har Ordförande Frisell en jättemöjlighet och jag hoppas att han tar den, det finns många frågor att driva.


Igår var man och såg Karlskoga på ett ganska bekvämt sätt vinna över TAIF. På planen fanns spelare nummer 44 i Karlskoga vid namn Orrsten och hans namn nämndes ju i Silly Season snacket kring KHK dock aldrig från klubben själv men han var i alla fall riktigt bra igår och är ett vapen utöver det vanliga i power play, skoj att han är tillbaks i allsvenskan för det är där han hör hemma.


TAIF då - man har riktigt svårt att komma till avslut och man är i år ett lag som inte är bättre än tabellen visar men jag tror man klarar ut detta och spelar i Allsvenskan även nästa år och om Borås o Sundsvall är sämre än TAIF så tror jag att Allsvenskan har minst ett nytt lag i serien inför nästa säsong, vilket lag det blir börjar det spelas om idag :)


Ha det


/Mikael Johansson

Av Mikael Johansson - 22 februari 2012 15:25

Vissa människor får man en skön uppfattning om och fotbollsspelaren Pontus Wernbloom är en av dom. Inför 75.000 på läktaren ser han till att Moskva får med sig en pinne mot Real Madrid genom att sätta dit 1-1 målet på slutet. Han spelar tufft hela matchen och visar att han inte viker ner sig och har inställningen att det är bara att köra oavsett motstånd, uppfriskande.


Tittar man däremot på Elitserien så ser man att en del lag är helt ur form typ Brynäs som nu utan sin stjärnforward Järnkrok verkligen får bita ihop och Djurgården verkar ju ha fått en mental härdsmälta, DIF har ett lag som på pappret skall vara med och slåss om ett SM Guld men så enkelt är det inte. Man försökte ändra trenden genom att ta bort Hårde Hardy men det har istället blivit motsatt effekt och jag tror faktiskt att vi får se DIF i ett negativt kval.


Tänk om vi nästa år fick se DIF i Telenor Ar.......  Njaaa det där är nog ett önsketänkande för en som håller på KHK och AIK men bara det att möjligheten finns är ju lite kittlande, haha den matchen har jag en DIF kompis som jag med glädje skulle bjuda All In i WIP:en.


Med stundande Play Off så påbörjas ju självklart alla Play Off skägg att odlas och man kan väl säga att Johnny Ågren och Andreas Elofsson i KHK har fått en kalasstart :) en som däremot jobbar i motlut är Julle hahaha vi får nog vänta till 2014/2015 där.


Ikväll lutar det faktiskt åt att kika på TAIF - Karlskoga. Mer hockey till folket.


Ha det


/Mikael Johansson


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Vilket lag tror du åker ur Hockey Allsvenskan säsongen 2012/2013
 Tingsryd AIF
 TAIF
 Tengsry

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards